"Mem&Co", projecte entorn del concepte del Joc


Enguany se celebra el desè aniversari del projecte ART i ESCOLA. Deu anys d’activitat ininterrompuda que ha permès ampliar el nostre coneixement sobre temes tan apassionants com la LLUM, el BUIT i el CAOS, entre altres. Aquest any s'ha treballat al voltant del concepte del JOC, i aquest ens ha permès CONÈIXER, IMAGINAR i TRANSFORMAR els límits de la nostra realitat.


Els alumnes dels diferents centres han experimentat amb la pintura, la fotografia, l’acció performativa, el vídeo, i han reflexionat sobre la importància del compartir que ofereix l’acció de jugar. Realitzant propostes artístiques, que van des de la creació de jocs inventats, a una acció expressiva amb pintura, la recerca de jocs tradicionals que es conserven a la memòria de la família, fins a propostes lúdiques i participatives, per als visitants de l’exposició.






Des de l'Escola d'Art de Vic, s'ha desenvolupat el projecte Mem&Co que es basa en la creació i producció d’un joc de taula que té per objectiu incentivar la memòria i la imaginació amb la formació de parelles d’igual forma i color i amb la creació de recorreguts visuals. Basat en un dels jocs de l’artista, intèrpret, il·lustrador i autor de literatura infantil francès Hervé Tullet, la proposta de joc és un 2x1, ja que engloba la possibilitat de jugar-hi de dues formes diferents; per una banda el tradicional “memory” i per l’altra construint un puzzle imaginatiu a partir de l’associació de cartes per a formar camins; d’aquí l’origen del nom: Mem de memòria i Co de connexions visuals.


S'ha treballat de manera col·laborativa amb l'escola El Roser de Sant Julià de Vilatorta, l'Institut Antoni Pous de Manlleu, l'Escorial de Vic i amb els cicles formatius de grau mitjà d'APGI (Assistència al producte gràfic imprès) i Serigrafia artística de l’Escola d’Art de Vic.






Mitjançant la matèria de visual i plàstica en les etapes educatives d’ESO (3r i 4t curs), s’ha treballat la primera fase del projecte: la il·lustració. Establint unes premisses prèvies de format i color, l’objectiu gràfic és fer una proposta individual (cada alumne/a il·lustra una targeta) que tingui uns punts de connexió concrets i preestablerts de manera comuna, per tal que totes les targetes puguin encadenar-se visualment. En la segona fase del projecte es treballa amb l’alumnat del cicle formatiu de grau mitjà d’APGI des dels mòduls formatius de mitjans informàtics i fonaments del disseny, per tal de digitalitzar els originals entregats de les escoles de secundària, fer-ne l’adaptació del disseny i preparar els arxius per a la seva impressió amb la tècnica de la serigrafia. La impressió sobre cartró espumat blanc la realitzen finalment els alumnes del cicle de grau mitjà de serigrafia artística en la tercera i última fase de treball a través del mòdul de taller de serigrafia. En aquesta fase de producció es porten a terme tots els processos necessaris per a la impressió serigràfica: l’obtenció de fotolits, la preparació de pantalles i l’estampació tant de les targetes com de les capses dels jocs.





No existeix joc fins que no es juga. Amb aquesta certesa no donem per finalitzat el projecte fins que no el fem arribar als col·lectius que creiem més vulnerables i que han estat més afectats per la pandèmia: persones de la tercera edat i nenes i nens de l’etapa infantil (3-6 anys), refermant la idea de que el joc no té edat.  En un moment en què conviure amb la Covid-19 ens dificulta les relacions, treballar connectats ha estat un repte i una manera d'encarar-nos-hi per a demostrar que podem seguir fent coses junts malgrat tot.


Exposició dels projectes realitzats en el marc de la desena edició d’ART I ESCOLA, a cura de Toni Garcia
ACVIC Centre d’Arts Contemporànies (Sant Francesc, 1 Vic)
21 projectes / 21 centres educatius / 1.884 alumnes


Més informació: ACVIC Centre d'Arts Contemporànies